Internetin hyödyntäminen on kehittynyt eksponentaalisesti viimeisten vuosikymmenten aikana. Enää World Wide Web ei ole pelkkä vitsikäs konsepti sähköisen postin lähettämistä varten, vaan sitä hyödynnetään kaikkialla maailmalla kaikkeen ruoan tilaamisesta kehitysapuun.Suomessa nettiä käytetään tiedonhaun ja kommunikoinnin lisäksi viihdepalveluihin. Kansainvälisten jättiyritysten lisäksi meillä on lukuisia tietotekniikkayrityksiä kehittämässä ja koodaamassa kotimaisia sivustoja ja sovelluksia uusia palveluita ja yrityksiä varten. Kyläyhteisöjen pikkuputiikkeja lukuun ottamatta on netissä kaikkien nykyaikaisten yrityksien yhteystiedot joko nettisivun tai sosiaalisen median muodossa. Lisäksi asiointia on siirretty yhä enenemissä määrin nettiin, koska palveluista halutaan tehdä mahdollisimman vaivattomia asiakkaille ja asiakaspalvelijoiden tarvetta vähentää. Kehityksen suunta näkyy muun muassa palvelupisteiden vähenemisenä ja puhelinluetteloiden katoamisena kotitalouksista.Suomalaisten suosimia nettisivuja ovat ainakin hakukonesivusto Google ja yhteisöpalvelu Facebook. Tämä näkyy kielessämme esiintyvillä verbeillä ”googlata” ja ”facebookata”. Muihin suosittuihin sivustoihin voisi lukea ainakin Twitterin ja Instagramin kaltaiset sosiaaliset sivustot ja videopalvelu Netflixin, joka korvaa monessa taloudessa perinteiset televisiolähetykset kokonaan. Suomalaisten omista sivustoista suosittuja ovat ainakin erilaiset uutispalvelimet, kuten Helsingin Sanomien ja iltapäivälehtien nettisivut, sekä kotimaisten tv-kanavien sähköiset arkistot (Katsomo, Yle Areena jne.). Keskustelusivustojen ehdottomat voittajat lienevät alun perin äideille suunnattu vauva.fi, nuorison demi.fi ja koko kansan suomi24.fi. Erillisten sivustojen lisäksi useilla nettisivuilla tarjotaan mahdollisuus kommentoida sivuston sisältöä joko yleisellä palstalla tai lähettämällä ylläpidolle viestiä. Suomalaisille netin käyttö on tärkeä osa arkea, eikä sen nopeasti kasvavalle leviämiselle näy loppua.