“Kapeiden markkinarakojen hyväksikäyttäjä, joka hyödyntää erikoisosaamistaan ja suurempien yritysten vähäpätöisinä hylkäämiä markkina-alueita. Pienyritysten lisäksi niche-markkinointia voivat hyödyntää suurten yritysten yksiköt, jotka eivät kykene valtaamaan itselleen huomattavaa osuutta markkinoista.” Taloussanomat.fiMitkä ovat kapean tarjonnan edut? Vähemmän kilpailijoita, sillä markkinarako on suppeampi, ja useammat pienet kalat uivat syvemmillä vesillä, joilla useimmat kilpailijoistakin seilaavat. Niche-markkinoinnissa ajatellaankin juuri toisinpäin, että kalastetaan pienemmässä lammessa, isompia kaloja.Etuna on se, että olet asiantuntija, isolla Aalla, mitä tuotteisiisi tai palveluihisi tulee, sillä markkinat ovat suppeat. Sinulla on todennäköisesti ollut aikaa tutustua tuotteisiisi perinpohjaisesti, jolloin voit tarjota parasta mahdollista palvelua asiakkaillesi, kertomalla tuotteestasi useita eri puolia ja käyttötarkoituksia. Voit mahdollisesti myös värittää asioita mielenkiintoisilla tarinoilla, kunhan et lipsahda valehtelun ja vilpin puolelle.Mainittakoon etuna myös asiakaskunta, jonka todennäköisesti tai toivottavasti tunnet nimeltä. Tiedät heidän toiveensa ja “sen normaalin” tilauksen, joka luo asiakkaalle henkilökohtaisuuden ja vakavasti otettavuuden tuntua. Tiedät myös, mitä asiakaskuntasi haluaa tuotteiltasi ja voit mahdollisesti vastata toiveisiin. Varasto ja tavaran kierto pysyvät myös sopivassa aikataulussa, eikä tavaraa seiso turhan panttina.Ajatellaan vaikka kiropraktikkoa, jonka tarjonta on suhteessa kapeaa. Hänen yksi etunsa on ehdottomasti se, että hän palvelee hyvin asiakkaitaan ja he kertovat hyvästä palvelusta eteenpäin ja näin hän saa aina uusia ja uusia asiakkaita, laittamatta yhtään senttiä markkinointiin. Hän myös muistaa (tai lunttaa hienovaraisesti muistikirjastaan) mitä viimeksi on kenellekin tehty ja parannettu. Niche!