Sosiaaliset mediat yrityksille

Mikäli yrityksesi haluaa “olla olemassa”, on sen myös löydyttävä jostain sosiaalisen median kanavasta, kuten Facebook, Twitter, Youtube, Instagram jne. Lienee sanomattakin selvää, että yrityksellä on myös oltava toimivat ja päivitetyt kotisivut, joiden ympärille voidaan rakentaa yhtä jos toista kuluttajaa kiinnostavaa some-tapahtumaa.

scyther5 / Shutterstock.com
scyther5 / Shutterstock.com

Sosiaalinen media on loistava tapa saada “ilmaista” markkinointia yritykselle, ja kerätä kuluttajien yhteystietoja suoramarkkinointia ajatellen. Tämä kaikki on toki vain lisäpiste iin päälle, ajatellessa kaikkea yrityksesi markkinointia, sillä tärkein tulee vielä toistaiseksi olemaan yrityksen kotisivut. Kaikki somessa tapahtuva yrityksen esiintuominen on loppujen lopuksi asiakassuhteiden luomista ja niiden ylläpitämistä.

Kuluttajille on luotava massasta erottuvaa sisältöä, jokin huikea syy, miksi hän menee ja klikkaa sosiaalisessa mediassa juuri teidän yrityksenne sivustoja. Pelkkä somessa oleminen ei riitä takaamaan kansan tietoisuutta yrityksen olemassaolosta. Erinomaisia tapoja nostaa keskustelua, ja saada “tykkäyksiä” ja “jakoja”, ovat kilpailut ja tapahtumat. Suomalaiset rakastavat kilpailuja ja tapahtumia, joissa on ilmaisia hyödykkeitä tarjolla. Älä unohda kerätä yhteystietoja, jotta voit olla mahdollisiin asiakkaisiin yhteydessä sähköpostitse, tai miten olettekaan markkinoinnin päättäneet hoitaa!

On hyvä tiedostaa sosiaalisen median käyttöoikeussäännöt. Esim. Facebook tulee omistamaan käyttöoikeudet sivuille lataamiisi sisältöihin. On siis hyvä miettiä, miten paljon haluat alustaa käyttää esim. timanttisille videoillesi yms. materiaaleille. Ehkä haluat käyttää vain makupaloja somessa, ja ohjata potentiaaliset kuluttajat kotisivuillenne, joilta asiasta saa enemmän tietoa?