Millainen on hyvä verkkokauppa?

Verkkoshoppailu on äärimmäisen suosittua ja hyvän verkkokaupan perustaminen on oma taitolajinsa. Erottuakseen massasta, verkkokaupalta vaaditaan paljon eri asioita. Verkkokaupan on tietenkin oltava mahdollisimman myyvä ja se vaatii verkkokaupalta näkyvyyttä, selkeyttä, miellyttävä ulkoasua, sujuvuutta, luotettavuutta ja helppokäyttöisyyttä.

Verkkokaupan tulisi olla helposti löydettävissä ja tuotteiden helposti haettavissa. Kilpailykykyiset hinnat ja hyvät toimitusehdot, sekä ystävällinen ja nopea asiakaspalvelu ovat ehdottoman tärkeitä. Hyvät tuotekuvat, joita voi suurentaa ja loistavat yksityiskohtaiset tuotekuvaukset ovat erityisen tärkeitä. Asiakas ei pääse hypistelemään verkkokauppasi tuotteita, kuten fyysisessä kaupassa, joten tuotekuvausten on oltava selkeitä, informatiivisia ja mahdollisimman yksityikohtaisia.

Näkyvyys, luotettavuus ja mainonta

Verkkokaupan asiakaskunta ei ole kovin kauppasitoutunutta, eli jos asiakas ei löydä hakeemaansa tuotetta nopeasti ja vaivattomasti, hän siirtyy sekunnissa toiseen verkkokauppaan ja peli on menetetty. Huolehdi siis siitä, että asiakkaan käynti kaupassasi on helppoa ja varmista, että asiakas myös palaa kauppaasi. Asiakkaat pitävät verkkokaupan luotettavuutta erityisen tärkeänä. Tunnetut maksu- ja toimitustavat tuovat kaupalle luotettavuutta. Verkkokaupan sujuvuus vaatii toimivan varastonhallinnan, eli asiakkaan tilaama tuote on heti varastossa ja asiakkaalle toimitettavissa mahdollisimman pian, myös turvallinen verkossa maksaminen on asia, joka tekee asiakkaan tyytyväiseksi. Verkkokauppasi etusivu on yrityksesi käyntikortti ja tervetulotoivotus – panosta siihen huolellisesti.

Verkkokauppaa kannattaa mainostaa ja tavallisia mainoskeinoja internetissä ovat hakukonemarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi. Printtimainonta, kuten lehti-ilmoitukset ja mainoslehtiset palvelevat verkkokauppaasi parhaiten perinteisessä mainonnassa.

Kun olet saanut verkkokauppasi näkyväksi ja toimivaksi ja olet pääosin tyytyväinen kaupankäyntiin, et voi kuitenkaan jäädä lepäämään laakereillesi vaan kauppasi vaatii jatkuvaa huolenpitoa. Sivuja on päivitettävä, tuotevalikoimaa ehkä lisättävä, mainontaa jatkettava ja varasto pidettävä ajantasalla. Jos jätät kauppasi uinumaan, siinä käy niin, että jonakin päivänä huomaat toisen samantyyppisiä tuotteita tarjoavan kaupan vieneen kaikki asiakkaasi, ja saat taas aloittaa uudestaan asiakaskuntasi kokoamisen. Verkkokaupan pyörittäminen on parhaimmillaan hauskaa ja antoisaa, ja jo pienelläkin panostuksella, jopa tuottoisaa.